• Σελίδες

  • Φρέσκα κείμενα

  • Το μακρύ και το κοντό μας…

    mpampakis στο Λείπεις
    masterpcm στο Λείπεις
    mpampakis στο Λείπεις
    mpampakis στο Λείπεις
    Stavrula στο Λείπεις
    Snowball στο Λείπεις
    mpampakis στο Αντί ημερολογίου, βουβή τ…
    Stavrula στο Αντί ημερολογίου, βουβή τ…
    Snowball στο Αντί ημερολογίου, βουβή τ…
    kaltsovrako στο Αντί ημερολογίου, βουβή τ…
  • a

  • Απρίλιος 2008
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Μαρ.   Μάι. »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
  • Στις ντουλάπες του αρχείου

  • Μεταστοιχεία

Οι της ημετέρας παιδείας μετέχοντες

Αναμφισβήτητα ανάμεσα στα αυθεντικά greatest hits των αρχαίων η ρήση του τίτλου (LP: Ισοκράτη Πανηγυρικός). Και όπως κάθε greatest hit των εποχών που το βινύλιο των 45 στροφών κυριαρχούσε, η ημετέρα παιδεία έχει δύο πλευρές.

Όταν ανακαινίσαμε το σπίτι, την εποχή πριν γεννηθεί το παιδί (μιλάμε προφανώς για προϊστορικά χρόνια, κάπου ανάμεσα στην Ιουράσιο και στην Κρητιδική περίοδο) το συνεργείο των μπογιατζήδων είχε επικεφαλής έναν Σύριο, τον Οσάμα, καλή του ώρα. Έκαναν καλή δουλειά με τα παλικάρια του, Άραβες όλοι. Θυμάμαι πόσο ήρεμα μιλούσαν μεταξύ τους και πόσο μελωδικοί ήταν οι φθόγγοι της γλώσσας τους. Ήταν όλοι τους ψηλοί, μελαψοί, λιγόσαρκοι, με φαρδιές παλάμες  και ξεκάθαρη καμπούρα, σαν να είχαν μάθει να σκύβουν από νωρίς. Εκτός από τον ίδιο τον Οσάμα, που στεκόταν με την πλάτη στητή και χάριζε χαμόγελα ανοιχτού ανθρώπου καθώς έπαιζε με τον φωτισμό στους σπατουλαρισμένους τοίχους μέχρι να βεβαιωθεί ότι δεν υπάρχει τίποτα λάθος στην φρεσκοβαμμένη επιφάνεια.

Ο Οσάμα ήταν ήδη 7-8 χρόνια στην Ελλάδα, μίλαγε άψογα ελληνικά (με μικρά λάθη στην χρήση της υποτακτικής) και είχε επίσημη άδεια παραμονής. Είχε και κοπέλα κι αγαπιόντουσαν πολύ – φαινόταν από το ύφος του όταν μίλαγε στο κινητό. Δεν θυμάμαι το όνομά της, θυμάμαι ότι ήταν από την Ρουμανία και ζούσε κι εκείνη χρόνια στην Ελλάδα. Θα παντρευόντουσαν εκείνη την χρονιά και φυσικά, όλο τον κοινό τους βίο, όλες τους τις μοιρασμένες στιγμές, τις είχαν στα Ελληνικά.

Πάντοτε έβρισκα ανοιξιάτικη αυτή την σκέψη. Δυο άνθρωποι που ήρθαν από δυο άσχετες γωνιές του κόσμου και βρεθήκαν δίπλα – δίπλα σε αυτό το μυστηριώδες χωνευτήρι που τολμά (σπάνια, αλλά τολμά) να γίνεται ο τόπος μας, με την γλώσσα στο ρόλο της συνεκτικής κόλλας. Κάτι σαν την αττική διάλεκτο στους αλεξανδρινούς χρόνους. Ομορφιές.

Αρκετά όμως με τον υφέρποντα ενθουσιασμό κατοίκου της βαλκανικής μητρόπολης, γιατί προχθές το πρωί είδα και την αντίστροφη όψη της νέο-ελληνικής κοινής. 🙂

Flip side λοιπόν: Έξω από τον σταθμό του μετρό απλώνουν κάθε πρωί την πραμάτεια τους Πακιστανοί και άλλοι, μειώνοντας το ωφέλιμο πλάτος του πεζοδρομίου στο ένα τρίτο του (μα πόσο τεχνοκρατικά ποστ ανεβάζεις ω Μπαμπάκη!). Τα παζάρια πάνω από φτηνά σουτιέν, κακόγουστες ζακέτες και «αφορολόγητα» τζην δίνουν και παίρνουν. Δίπλα, κάποιες γυναίκες μετατρέπουν τον δρόμο σε αυτοσχέδιο δοκιμαστήριο καθώς προσπαθούν να δοκιμάσουν ένα μπατζάκι παντελονιού χωρίς να βγάλουν φυσικά αυτό που φοράνε, και να καταλάβουν παρόλα αυτά αν ο κώλος τους φαίνεται μεγάλος ή όχι. Βλέπω το πρωί να ξεσπά καυγάς μεταξύ δύο διαδοχικών «πάγκων»: μια Φιλιππινέζα (?) και ένας Πακιστανός (???) βρίζονται σε σπαστά ελληνικά:

– Γκαμώτω, τι τέλει; Τι τέλει; Τι;
– Εσύ τι τι τι τι. Αφού σου λέω φύγκει!
– Γκαμώτω! Είναι τλελή γυναίκα αυτό! Γκαμώτω!
– Εσύ γκαμώτω!

Οι περαστικοί μικροαστοί αγανακτούν με την κατάπτωση των ηθών και λίγοι θυμούνται πως οι συμπεριφορές αντιγράφονται και υιοθετούνται βάσει εμπειριών και παιδείας – αλλά αυτό ισχύει για ολόκληρο το πακέτο. Δεν είναι τυχαία άλλωστε η πρόσφατη διαφήμιση της Aegean, αντίθετα αντιπροσωπευτική είναι.

Και ο αλλοδαπός που θα μιμηθεί τους καυγάδες Ελλήνων είναι εξίσου μέτοχος της ημετέρας παιδείας με αυτόν που θα κάνει πρόταση γάμου στην γυναίκα της ζωής του στην κοινή τους γλώσσα. Δυστυχώς. Γκαμώτω.

Advertisements

21 Σχόλια

  1. εμ, έτσι είναι!
    έχω υπόψην μου οικογένεια ρουμάνων, των οποίων το κοριτσάκι γεννήθηκε στην Ελλάδα και τώρα παέι τρίτη δημοτικού. Όλη η οικογένεια κοντεύει να ξεχάσει τα ρουμάνικα -για το κοριτσάκι δεν το συζητώ, αλλά ακόμα και οι γονείς μεταξύ τους μιλούν ελληνικά (όπερ δεν είναι και τόσο καλό βέβαια. Σαν τους έλληνες μετανάστες που μιλούν λαζογερμανικά/γαλλικά/αγγλικά
    -> «γιατί γλυκό μου σουήτ χαρτ, να με πλγώνεις τόσο χάρντ?»)

    (το τελευταίο είναι νομίζω λαϊκό σουξεδάκι ελλήνων της αμερικής!)

  2. να καταγγειλω σε αυτο το σημειο πως ενας πακιστανος προχτες με κοροιδεψε πολυ ασχημα.
    μου πουλησε μαντηλια αυτοκινητου για ενα ευρω και μολις ανοιξα το πακετο ειδα πως ηταν μισογεματο.
    ξεκαθαρη περιπτωση απατης.
    το ευρω μας πισω!!

  3. Και στην πρώτη ιστορία (την καλή πλευρά) και στη δεύτερη (την κακή πλευρά), εγώ κρατώ στο μυαλό μου ότι πρόκειται για ανθρώπους που βρίσκονται πολύ πολύ πολύ μακριά από τον τόπο τους…. Και αυτό με κάνει να είμαι πιο ανεκτική. Δίκιο έχεις πάντως, λογικό είναι κάποια στιγμή να αρχίζουν να μας μοιάζουν και στα καλά και στα άσχημα!

  4. …Είναι μια εγκυκλοπαίδεια..,
    στη βιβλιοθήκη του Ήλιου..,
    από λίγους κοιταγμένη..,
    «μια σειρούλα» διαβασμένη..,…
    «λόγος» -της…θεία «Σιωπή»..!

    Είναι μια εγκυκλοπαίδεια..,
    στη βιβλιοθήκη του Ήλιου..,
    ούτε κάν ένα βιβλίο..,
    ούτε κάν μία σελίδα..,
    ούτε κάν μία σειρά..,
    ούτε κάν μία λεξούλα..,…
    παρά, μόνο, μια τελεία..,
    μια μικρή…μικρή…τελεία..,…
    η πιο Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια..!…

    Αλέξανδρος Ζήβας,
    URL : http://www.siopi.gr
    Αποκωδικοποίηση..: σιωπής, ψυχής, θρησκειών, μυθολογιών,…
    Σχηματοποίηση λόγου (στίχων μου), θεογονία, κοσμογονία,…
    Γεια…

  5. Πες το ψέμματα μπαμπάκη..κι αυτά κι εκείνα..εμείς τα κάνουμε 😉

  6. Ωραία το έθεσες. Το χειρότερο είναι ότι μερικοί νεο-Ελληνάρες σηκώνουν τη σημαία της συμπαράστασης υπέρ των δικαιωμάτων των μεταναστών -προσφύγων αξιώνοντας, παράλληλα, να ξέρει το παιδάκι από τη Νιγηρία τον ελληνικό ύμνο καλύτερα απ’ ότι τον δικό του. Τα δημοκρατικά αισθήματα ορισμένων ατόμων περνούν μέσα από την γενοκτονία των εθνικών ταυτοτήτων των μεταναστών. Και πολλοί από τους τελευταίους το υπομένουν για να επιβιώσουν σε αυτή τη χώρα. (Πού είναι τα διαπολιτισμικά σχολεία, οέο;)
    Sorry για τη ρητορεία.
    Καλησπέρες.

  7. «Γκαμώτο, πάλι το πήρε ο θρύλος», είπε και ο Πεσέϊρο 🙂
    Για να ευθυμήσουμε λίγο.

    Τώρα για τα άλλα, να δεις μαμάδες στα σχολεία να ρωτούν αν ο κανακάρης τους θα κάθεται με το Αλβανάκι. Εκεί να δεις την ημετέρα παιδεία…

    Ι.

  8. «Μπάλμπαλα, Μπάλμπαλα, έβλεχε ατέλειωτα στην Βλέστη!» (είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι, σου λέω!!!)
    ;-D

  9. χα χα χα τελικά η καθημερινότητα κρύβει ωραία διαμαντάκια 🙂

  10. είναι αλήθεια ότι για να πάρεις την ελληνική υπηκοότητα σε περνάνε από τέστ όπου υπάρχουν ερωτήσεις και για την ελληνική ιστορία; πότε έγινε η μάχη στα Γαυγάμηλα ας πούμε; αναρωτιέμαι πόσοι ‘έλληνες’ θυμούνται και μπορούν να απαντήσουν κάτι παραπάνω από ‘γαβ-γαβ’. εγώ πάντως έπρεπε να ανατρέξω στο γκουγκλ για να πω την αμαρτία μου.

  11. σαν τα μούτρα μας θα τους κάνουμε τους ανθρώπους..

  12. θα μεινω στην ανοιξιατικη σου σκεψη…
    ως εκει…
    το παραπερα με τρομαζει…

  13. Σε ποια γλώσσα άραγε ονειρεύονται;

  14. Kαι μένα με γοητεύουν αυτές οι ιστορίες – κι απ’ την καλή κι απ’ την ανάποδη.
    Γνώρισα πέρσι, αργεντίνο τζακά (που ‘γινε μάστορας στα χρόνια της μετανάστευσης και φτιά’νει τζάκια ντε.. Και που; στη Μυκονο που περισσεύουν οι κέδροι κι οι βελανιδιές) άρτι παντρεμένο με πολωνέζα.
    Μεταξύ τους μιλούσαν στα «αγκάπη μου» και «λουλουντάκι μου». Στα «γκαμώτο» υποθέτω θ μιλήσουν μετά τα πρώτα τρία χρόνια γάμου 🙂

  15. δεν ξέρω αν είναι η παιδεία που μετείχαμε που τους έκανε μερικούς τόσο βόδια, αλλά να το χεσω που είναι έλληνες

    γκαμώ την παιδεία μου γκαμώ

  16. το «γκαμώτο» είναι βρισιά εάν δε συνοδεύεται από το αντικείμενο το οποίο αποτελεί το παθητικό μέλος της γενετήσιας πράξης;

  17. Εμ πάντα υπάρχουν κι οι δυο πλευρές. Ας πω κι εγώ τον πόνο μου: Γιατί δεν είδα ούτε ένα τόσο δα σκουπιδάκι στους δρόμους γκαμώτω κι εδώ φάτσα κάρτα στο δρόμο δίπλα σε καλαθάκι άδειο πεταμένα ένα σωρό? Γκαμώτωωωωωω!

  18. @Κροτ:
    Το τρελό με αυτά τα παιδιά είναι ότι έχουν πρόβλημα να αναγνωριστεί η ιθαγένειά τους (όπως ξέρεις) και αυτό πραγματικά δεν βγάζει κανένα απολύτως νόημα…

    @fight back:
    Το χειρότερο είναι ότι θα πας να τα αλλάξεις και θα σου ζητήσει να προσκομίσεις και την απόδειξη!
    Άτιμα Πακιστάνια!

    @Δενδρογαλή:
    Όλοι μας είμαστε αντανακλάσεις της κοινωνίας μέσα στην οποία ζούμε. Και ναι μεν ο καθένας κάνει τις επιλογές του, αλλά όταν θέλεις να ταιριάξεις (και ποιος θέλει να ταιριάξει περισσότερο από ένα μετανάστη?) πρέπει να πας με τη νόρμα. For better or for worse, που λένε και οι σύμμαχοι…

    @Αλέξανδρος Ζήβας:
    Το σχόλιό σου έδωσε στην συζήτηση μια εντελώς διαφορετική χροιά από αυτή που περίμενα όταν ανέβαζα το ποστ…

    @An-Lu:
    ΟΚ, το λέω. Ψέματα. 😛

  19. @gremiii:
    Δεν ξέρω μέχρι πού μπορείς ή δεν μπορείς να φτάσεις την ομογενοποίηση. Δυο γενιές πίσω κάτι ανάλογο συνέβη με τους εσωτρικούς μετανάστες, που αποκοπήκαν από τις ρίζες τους και τις συνήθειές τους για να χωνευτούν στην Αθήνα. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, αρκεί να μην κατεβαίνουν τα standard στο χαμηλότερο επίπεδο για να μπορούν να τους βολέψουν όλους…
    Κανένα πρόβλημα για το…σεντονάκι! 😉

    @ΙΚΔ:
    Εμ, βέβαια, αφού είναι κολλητική η… αλβανίτιδα. (τι άνθρωποι ρε γκαμώτο!)
    Για τα αθλητικά, με βλέπεις ότι έχω δείξει χαρακτήρα, έτσι; 🙂

    @Σοφία:
    Είναι τρελοί αυτοί οι μπλόγκερς!

    @Γιωρίκας:
    Εσύ το ξέρεις καλύτερα από τον καθένα! 🙂

    @Agglidal:
    Φαντάζομαι πως ναι, δεν ξέρω λεπτομέρειες. Δεν θεωρώ λάθος να γίνονται κάποιες εξετάσεις (δεν ξέρω αν αυτές που γίνονται είναι οι σωστές, αλλά κάποιες εν πάσει περιπτώσει). Σίγουρα όμως το μεγάλο θέμα είναι το πώς νιώθει κανείς και όχι το νομικό καθεστώς. Και το πώς νιώθουν για αυτόν οι άλλοι. Πόσες φανέλες με το όνομα του Σχορσιανίτη πουλιούνται; Του Νίνη; Δεν είναι καθόλου ρόδινα τα πράγματα…

  20. @Κ.Κ.Μοίρης:
    Μπρρρ….τρομακτική σκέψη!

    @Βασιλική:
    Κι εμένα.

    @Αλεπού:
    Do androids dream of electric sheep?

    @Λουίζα Κορνάρου:
    Εμείς κλείνουμε οκτώ φέτος, καταλαβαίνεις ότι έχουμε φτάσει στο advanced επίπεδο ανταλλαγής αντίστοιχων απόψεων… 😉
    Αργεντινός τζακάς στη Μύκονο ακούγεται πάντως σαν σενάριο για ανέκδοτο.

    @Τσαπερδόνα:
    Έχεις χίλια δίκια λέμε!

  21. @Κυβικός:
    Η απορία σου ειναι επί της διαδικασίας, και όχι επί του ποστ.
    Η δική μου απορία είναι πώς πρόλαβες να σχολιάσεις! 😉

    @Ρενάτα:
    Μα δεν το ξέρεις αυτό; Τα σκουπίδια πάντα τοποθετούνται γύρω από τους κάδους ή (ακόμα καλύτερα) γύρω από πινακίδες «Μην ρίχνετε σκουπίδια».
    Άσε, μόνο όταν μάθει ο Έλληνας να μην πετάει σκουπίδια θα θεωρηθούμε πολιτισμένοι. Μέχρι τότε, ένα μάτσο βρωμιάρηδες είμαστε και τίποτα παραπάνω!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: